18 juni 2020, kl. 13:30

Dansa med klienten – Får jag lov?

Text: Nina Ljungars, lärare och mentorcoach på Coachutbildning Sverige AB

"Dansa med klienten" är ett begrepp jag brukar använda när jag utbildar i coaching, men tar inte åt mig äran för att ha uppfunnit detta förträffliga uttryck. Jag tycker att det beskriver så bra hur man är närvarande i samtalet, här och nu, men frågan är hur är man egentligen det? För ett antal år sedan fick jag frågan att om jag skulle välja en kompetens, vilken var då den viktigaste? Jag valde då, och gör fortfarande, Coachnärvaro*. Den omfamnar alla kompetenser på något sätt. Om jag är närvarande, vet jag när jag ska lyssna och avvakta, ställa en fråga, spegla, utmana eller gasa, eller bara låta vara. Vid första anblicken på denna kompetens kanske man tänker att det räcker med att vara här och nu med klienten, lyssna aktivt och fokusera på det som sägs, och visst kommer man bra långt med det. Med årens lopp har jag också förstått att i denna kompetens ligger också hur jag som coach kan anpassa mig i samtalet till själva coachämnet i sig och det är just detta som jag nu tänker beröra. Här följer några tankar och reflektioner som jag samlat på mig efter att ha coachat och mentorerat en hel del samtal under 16 års tid. Jag har delat upp reflektionerna i exempel på olika rubriker som samtalet kan handla om, d v s det som klienten efterfrågar som samtalsmål. Jag lämnar också några exempel på hur man kan agera i dessa situationer, även om varje samtal så klart är unikt i sig och ska anpassas därefter.


I kompetensen coachnärvaro står det bl a:

- Att vara närvarande och flexibel under coachingsamtalet, dansar i nuet
- Ser många sätt att arbeta med klienten och väljer i ögonblicket vad som är mest effektivt,
- Visar trygghet i att arbeta med starka känslor, kan hantera sig själv och inte bli överväldigad av eller indragen i klientens känslor.


STRUKTUR: Ponera att du har en klient som upplever att en situation är rörig, kanske på flera plan och vill ha mer struktur eller ordning och reda som målfokus. Då kan det vara klokt att du som coach har lite extra uppmärksamhet på strukturen i själva samtalet. Hen kanske t o m kan upplevas som lite "all over the place" i sin berättelse om vad hen vill prata om (vilket inte är helt ovanligt och egentligen ganska naturligt med tanke på ämnet). Några förslag på att hålla strukturen i samtalen kan vara att t ex återkoppla till samtalsmålet och göra flera avstämningar t ex: "Hur hänger det här ihop med vad du vill få med dig från samtalet idag?” "Hur långt tycker du att du har kommit just nu?", "Vad har du hört dig själv säga så här långt?", "Kan du sammanfatta dina viktigaste insikter så här långt?" OCH viktigt att klienten får ett "strukturerat" avslut. T ex: "Vad är det viktigaste du tar med dig från vårt samtal idag?" "Kan du nämna tre insikter du fått med dig?", "Vilken är den viktigaste lärdomen om dig själv som du fått syn på?"


STRESSAD Om din klient kommer in till samtalet och flåsar efter en stressad dag eller är upprörd efter ett konfliktfyllt möte eller att du upplever att hen pratar på in- och utandning kan det var klokt att du som coach agerar tvärtom. Spegla gärna vad du ser och hör (typ: "Oj det ser ut som det varit full rulle idag/en tuff dag, eller?") men behåll ditt lugn och var uppmärksam på ditt tonfall och tempo när du talar och att du inte dras med i att tala lika fort som klienten. Ett smart sätt att "förflytta sig själv" kan vara att helt enkel luta sig tillbaka rent fysiskt i den stol man sitter i, för att utstråla det lugn som klienten behöver. Innan man sätter igång sessionen och klienten fått ur sig det värsta kan man kanske inleda med en kort mindfullness-stund. (Antingen att du guidar själv eller använder en 3-5-minuters app-variant) eller varför inte bara några lugna djupa andetag tillsammans innan ni sätter igång. Ofta brukar detta lugna ner både klienten och dig själv. Var sedan lite extra uppmärksam på att bevara ditt eget lugn och använda ett tonfall och språk som får klienten att göra samma sak. Vilka ord använder klienten? Är det begrepp som tyder på stress/ högt tempo? Då kanske det kan vara klokt att vända på steken. Om klienten säger "Jag vill inte stressa", fråga vad klienten vill ha, istället för inte vill ha, Kanske "Jag vill vara lugn" och fokusera på det, det klienten vill ha. Och som sagt agera så själv...


VILL KOMMA IGÅNG/FÅ NYA TANKAR/VÅGA MER Ett samtal som handlar om att klienten vill komma loss, hitta på något nytt, har fastnat, vill vara mer kreativ, våga mera, ta ut svängarna kan vara en signal på att du kan göra precis det i samtalet. Så istället för att sitta mittemot varandra på en stol, testa att bjuda in klienten att använda sig av kreativa verktyg, modeller, metaforer, visualiseringar, spatiala övningar (tex promenadcoaching) som är lite "utanför boxen" och skaka loss dig själv, kanske använda lätthet och humor och våga mer. Det kan vara klokt att du som coach lutar dig framåt, är lite mera "på" i din röst och tonfall och utmanar mer. Fråga gärna klienten, hur mycket får jag utmana dig? på en skala? Ofta är en klient i detta läge väldigt öppen för det och svarar ofta 10 och då är det ju fritt fram att anpassa sig till det. På det sätt kan ni tillsammans öka energin och motivationen i samtalet, vilket kan vara bra att ha med sig både till klienten men även till sig själv som coach.


SJÄLVKÄNSLA När den du coachar uttrycker brist på självkänsla, antingen säger det rätt ut eller att du märker i samtalet att din klient gör sig själv liten i sitt beteende eller i det hen säger, kan du som coach vara generös med bekräftelse och support. Ha lampan "på" och lyft klienten där det är möjligt... T ex "Av det jag hört dig säga, uppfattar jag dig som en  omtänksam/stark/välvillig/tydlig (beroende på ämne) person", eller "När jag ser att du gör X... får jag en känsla av att du är viktig för den här gruppen/personen... Även speglar som "Du strålar när du talar om detta"/ "Ditt kroppsspråk ser helt avslappnat ut nu?" bidrar också med en positiv känsla hos klienten.


SPRÅKBRUK För att vara följsam med klienten är det viktigt att lyssna på hur hen uttrycker sig, eller vilka ord som används, men åter igen vilket ämne samtalet ska handla om. Om klienten vill prata om yoga, mindfulness eller att nå balans eller lugn, är kanske inte första frågan "Vad har du för mål med dagens samtal?" eller "Vad ser du för delmål?" Det kan uppfattas fyrkantigt och osmidigt att använda ett sådant språk i sammanhanget eftersom klienten uppenbarligen vill tala om en känsla eller en upplevelse. Det kan då vara bättre att använda formuleringar som t ex "När du är i den där härliga yogakänslan, vad är det du uppnår då?" ,"Vad är det som behöver förändras?", alltså m a o skippa ord som mål och struktur. (Ett sätt att komma i rätt känsla själv är att tänka på sin egen kropp. Försök mjuka upp dig själv, sänk axlarna, andas.) Ämnet kan ju också vara att klienten är ledsen över en dålig relation som påverkar hen negativt. Då kan det vara på sin plats att visa lite empati och smidighet och även här tänka på hur man använder "mjuka" eller "hårda" ord i samtalet. Och omvänt, om jag coachar en professor i ekonomi... då funkar säkerligen ord som "mål", "delmål" eller varför inte ett excelbegrepp ;). Frågor som "Hur känns det?", brukar man kunna vänta med? Been there done that. Klienten undrade: Va? Hur menar du? Känner....?


Så summa summarum, Vad handlar samtalet om? Hur behöver min närvaro som coach vara för att det ska gagna klienten på bästa sätt? Behöver jag vara följsam, annorlunda eller tvärtom? Ja man kan behöva gå ett antal danskurser innan man blir LITE mer varm i kläderna. Så det är bara att kasta sig ut och följa med - Dance dance dance...


Nina Ljungars

https://www.youcan.nu/Nina blogg 2020

https://www.linkedin.com/in/ninayoucan/


PS. *En annan viktig fundering i mitt liv. Vad heter denna kompetens egentligen på svenska. Coaching Presence på engelska har jag sett flera svenska översättningar på. I talspråk använder jag själv Coachnärvaro men det är mest av praktiska själv, allt annat är så jobbigt att säga. Coaching heter som bekant coachning på svenska, så om vi börjar med det borde det heta coachningsnärvaro egentligen på svenska (obs med genitiv -s) men oftast står coachingnärvaro som egentligen är något slags hopkok av allt möjligt och Coachningsnärvaro går ju knappt att säga så ja.... fortsättning följer.... #detgälleratthafokuspårättgrejor



kontakt@coachutbildning.se | www.coachutbildning.se | +46 (0)8-301 301
Innehar F-skattsedel | Organisationsnummer: 556662-3749 | Styrelsens säte: Stockholm