14 april 2015, kl. 15:00

Veckans gästblogg: Anders Roxström, VD Nära

Ett coachande förhållningssätt ger personer med funktionsnedsättningar en bättre personlig assistans

Anders Roxtröm



Som VD för NÄRA, ett assistansbolag, ser jag att en av våra viktigaste framgångsfaktorer är satsningen på att utveckla ett coachande ledarskap hos oss som leder verksamheten från huvudkontoret. 19 januari 2015 diplomerades åtta av NÄRAs chefer och ledare som professionella coacher efter en årslång coachutbildning genom Coachutbildning Sverige AB.


Jag är helt övertygad om att ett coachande ledarskap rustar oss på bästa sätt för att möta dagens och morgondagens förväntningar och krav från våra kunder, medarbetare och en föränderlig omvärld.

Satsningen syftar till att öka kvalitén i våra kunders assistans samtidigt som vi har ett välmående företag som är kreativt, målinriktat och attraktivt. Nu står vi inför implementeringen av ett coachande förhållningssätt i hela NÄRA. Målet är alltid att utveckla kvalitén i våra kunders personliga assistans tillsammans med motiverade, lyhörda och professionella personliga assistenter.

Såhär beskriver Karin Delén, flexkund i NÄRA och samtidigt en av medarbetarna på NÄRAs huvudkontor, hur ett coachande förhållningssätt ger henne en bättre personlig assistans:


Jag är utbildad jurist och jobbar idag som projektledare på NÄRA. Ett coachande förhållningssätt bidrar till att vi har ett öppet klimat i min assistentgrupp och frågar varandra om vad vi tycker och tänker utan att ta något för givet. Detta hjälper oss att våga ta upp eventuella problem innan de blir för stora vilket förbygger konflikter på ett effektivt sätt.


Då jag och mina personliga assistenter pratar om vilka roller vi har och varför vi har dessa roller har de fått en ökad förståelse varför det är så viktigt att de ger mig personlig assistans på mitt sätt och när jag behöver ha det. Detta för att jag ska kunna behålla min integritet trots att jag har personlig assistans dygnet runt. Det coachande förhållningsättet har också fått mig att se mina assistenter som just ”mina assistenter” och mindre som ”kompisar” vilket medverkat till att jag nu har lättare att utveckla och fördjupa relationer med familj och vänner utan att min assistans kommer i vägen. Ett exempel på en förändring vi har gjort är att mina assistenter automatiskt sätter sig vid ett bord längre bort när jag går ut på restaurang eller tar en fika med familj, släkt eller vänner.

Assistenterna vet att det är så jag vill ha det och då känns det okej för dem. De finns i min närhet när jag behöver hjälp, men ger mig också möjligheten till ett självständigt liv. Ett liv där jag kan göra medvetna val i min vardag.

Med hjälp av ett coachande förhållningssätt finns nu en öppen dialog samtidigt som alla är medvetna om att det är jag som styr över min egen assistans. 

 

Med vänlig hälsning

 

Anders Roxström

VD



Nära

kontakt@coachutbildning.se | www.coachutbildning.se | +46 (0)8-301 301
Innehar F-skattsedel | Organisationsnummer: 556662-3749 | Styrelsens säte: Stockholm