12 juni 2013, kl. 13:00

Reaktionen
är vanlig när jag visar boken ”Livbåt för ledare – en guide till
coaching i företag”. Vad är det de vill att cheferna ska lära sig?
”Vägen till studenternas jobb går via hjärtat” läser jag i en bilaga
till dagens (10/6) SvD. Det är inte bara studenter som resonerar så!
Efter att ha coachat både chefer och medarbetare under många år har en
enhetlig bild trätt fram. Medarbetare vill arbeta i organisationer där
inte bara hjärnan utan också hjärtat får plats. De vill arbeta i
organisationer med värderingar som de kan vara stolta över.
Ett gott ledarskap omfattar både förnuft och känsla. När ledare
använder känslan blir ledarskapet mer tolerant och mindre
kontrollerande. Det leder till ett öppet klimat som främjar kreativitet
och nyskapande. Frågor, lyssnande och feed-back får plats. Ett modigt
ledarskap baserat i känsla gör att medarbetare känner sig sedda,
reflekterar, mår bättre, får nya idéer och vågar mer. För ledaren
handlar det om att stanna upp, ta sig tid och att ge medarbetarna
utrymme att känna efter och tänka stort. Det är dock viktigt att inte
bli ensidig och enbart fokusera på känsla. Förnuftet behövs för att vara
tydlig, ställa krav och se till organisationens bästa.
Det har gjorts tusentals studier på bra ledares egenskaper, utan att
man kommit fram till något entydigt resultat. Tur är väl det, eftersom
alla annars skulle försöka kopiera dessa egenskaper. Det som fungerar är
att lära känna sig själv och utveckla ett ledarskap utifrån den man är.
Det blir äkta när ledaren lever som hon lär, utifrån sina och
företagets värderingar.
Läs mer i Livbåt för ledare - en guide till coaching i företag:
Adlibris
Bokus
Interncoach.se