20 oktober 2010, kl. 07:30
Coacher säljer för dåligt. Om coacher använde sig av sin coachning och lyssnade och frågade istället för att försöka sälja så säljer de mycket bättre.

Säljare som lär sig coachning på våra utbildningar brukar utbrista: "Coachning är ju bara en lång behovsanalys där kunden själv kommer med lösningen!". När den polletten ramlar ner brukar de förvandlas till bra coacher och riktigt bra säljare.
Om coacher slutade försöka sälja och istället använde sig av sin coachning för att skapa djupa relationer med sina kunder skulle de sälja mycket mer! Att använda sin förmåga att lyssna till vad kunden egentligen behöver och att kunna använda kraftfulla frågor för att utmana kundens tänkande - det är försäljning på hög nivå!
Worldwide Asssociation of Business Coaches (WABC) är en branschorganisation för affärscoacher. I det senaste numret av deras utmärkta nyhetsbrev finns en artikel om just detta.

Domenico