Senaste från coachblogg: NÄR BEHÖVS COACHNING, TERAPI ELLER MENTORSKAP?13 maj 2014, kl. 11:35

Senaste från coachblogg: ”Kul+lärande=resultat”28 februari 2014, kl. 14:01

Senaste från coachblogg: ”Hellre där än duktig”26 februari 2014, kl. 16:20

Hem

Duktighetssyndromet

Vi besitter en otrolig vilja att göra bra ifrån oss. Vi vill känna oss stolta och professionella. Trots en ofta övermäktig börda vågar få av oss sätta stopp. I längden kan vi dock inte ständigt överleverera och slå knut på oss själva för att överträffa outtalade förväntningar. Det är ohållbart redan på kort sikt.


Vi har bara 24 timmar per dygn. Det är en av de få saker som är lika för alla. Ändå försöker vi ihärdigt att pressa oss till nya höjder och framgångar. Vi har ofta en föreställning om att vi ska klara oss själva, inte be om hjälp eller stöd eller – Gud förbjude – tala om att uppgiften är oss övermäktig i kombination med allt annat som vi behöver ha tid och koll på i våra liv. Ibland blir det smärtsamt högt, inte bara för individen utan många gånger också för hennes omgivning och kropp. I värsta fall slutar det med sjukdomar, kanske utbrändhet med överkänslighet mot stress som livslång tagelskjorta.

Det första steget är att stanna upp och skapa medvetenhet kring situationen och hur den påverkar oss. Vi behöver ofta hjälp i processen att se vad vi behöver göra för att gå från tunnelseende till vidvinkelperspektiv. Det handlar ofta om att i små men frekventa portioner bejaka sig själv. Det handlar också om stora strategiska beslut för att hoppa av ett skenande tåg för ren överlevnad.

God självkänsla är den bästa vaccinationen mot yttre motgångar och självutplånande livsföring. Några vardagstips är:

Be om hjälp, i stort som smått.
Identifiera och utplåna dina energitjuvar.
Sätt gränser. Vad är viktigt för dig?
Bejaka dig själv. Ta hand om dina egna behov.

- Att ständigt fylla på ’varandet’ och selektera ’görandet’ och vara din egen bästa vän, summerar Evasanne Atterby Jungstedt.

Det krävs mod och självinsikt att ta tag i sitt duktighetssyndrom. Inspirerar gör ofta chefer som hoppat av sina prestigefulla jobb och väljer en annorlunda livsföring och andra levnadskonstnärer. De människor som går sin egen väg är en inspiration för oss alla. - De får oss att längta efter ett mer meningsfullt och levande liv. De visar mod och kittlar vår nyfikenhet: ”Wow, kan man göra så?!”, säger Evasanne och ler. Hon avslutar med en fråga riktad till dig som läser det här: Vad vill du känna när du är 85 år och tittar tillbaka på ditt liv?

Inspiration för vidare läsning

Boktips
”Duktighetssyndromet” av Monica Renstig och Hélène Sandmark. 
Boken ger inblick i några kvinnors dikeskörningar och varje berättelse kommenteras av forskarna med råd och strategier kring hur de istället kunnat agera. Den ger konkreta råd hur vi undviker duktighetsfällan och pekar också på riskfaktorer för att drabbas.

”Diagnos Duktig - en handbok för överambitiösa tjejer och alla andra som borde bry sig” av Tinni Ernsjöö Rappe och Jennie Sjögren 
Lättläst och träffande. Beskriver hur unga kvinnor hamnar i utbrändhet på grund av sitt eget beteende. 


Länktips
”Guide till bättre balans i livet” - en praktisk handledning för både arbetsgivare och anställda från Värmlands arbetslivsforum vars syfte är att skapa bättre förutsättningar för balans mellan arbete och familjeliv (pdf).
Läs mer





Vi kontaktar dig!

Hur vill du bli kontaktad?



Hem

info@coachutbildning.se | www.coachutbildning.se | Kungsbroplan 3A | 112 27 Stockholm | 08 301 301
Innehar F-skattsedel | Organisationsnummer: 556662-3749 | Styrelsens säte: Stockholm